”Kun tarvitset apua palautteen antamiseen, esimiestyöhön tai henkilöstön myynnin valmentamiseen"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blogi

Blogitekstit;

 

 

MuutosAkatemian blogi 6.5.2016: Miten pääset alkuun palautteessa?

 

Monella työpaikalla viikko alkaa maanantaisin palaverilla, jossa käsitellään ajankohtaisia aiheita. Varsinkin asiakasrajapinnassa työskentelevillä tiimeillä yksi palaverin aiheista liittyy usein edellisen viikon tekemisiin ja tuloksiin. Miten sitten aloittaa viikko työpaikalla onnistuneesti, miten saada siitä kaikki irti, miten saada TODELLISTA kehitystä aikaan?

 

Paras tapa tekemisen kehittämiseen on hyvä ja aktiivinen dialogi johdon ja henkilöstön välillä. Se, mikä monesti unohtuu on, että hyvään dialogiin kuuluu myös palauteen antaminen eli onnistumisista hurraaminen, kehityskohteiden havaitseminen ja niiden muuttaminen KONKREETTISIKSI toimenpiteiksi. Ja mitä vielä, palautetta tulee antaa puolin ja toisin kannustavassa hengessä, ei sis saa pelätä antaa sitä myös esimiehelle. Tärkeää on myös se, että asiakaspalautteet ovat säännöllisesti esillä. Vanha mantrahan kuuluu: asiakkaat maksavat yrityksen työntekijöiden palkan ja siksi on kohtuullisen tärkeää pitää ASIAKKAAT TYYTYVÄISINÄ. Tämä edellyttää toki, että yritys pyytää asiakkailtaan aktiivisesti palautetta, PYYDÄTTEHÄN? Sellaiset yritykset, tiimit, esimiehet ja yksilöt, jotka pystyvät nopeasti käsittelemään saadun palautteen ja vielä reagoimaan palautteeseen kehitystoimenpitein, luovat palautteesta yrityksen kriittisen menestystekijän.

 

Mistä sitten pääset alkuun palautteessa ja palautekulttuurin rakentamisessa? Palaute on asia, josta on syytä ensin keskustella kaikilla organisaatiotasoilla, tiimissä ja yksilöiden kanssa. Teemoina voivat olla: A) mitä palautteen antaminen tarkoittaa B) miksi se on tärkeää C) mihin sillä pyritään ja D) THE MOST IMPORTANT; mitä asiakkaat hyötyvät yrityksen hyvästä sisäisestä palautteenannon kulttuurista? Työyhteisössä kannattaa sopia ne asiat, mistä annetaan palautetta. Käytännössä sitä ei anneta esimerkiksi yksilön persoonallisista ominaisuuksista ellei se ole haitallista työsuoritetta ajatellen. Palautteen tuleekin keskittyä yleiseen suoriutumiseen työssä. Kyse on yksilön toiminnasta suhteessa tavoitteisiin. Toki joissakin tilanteissa palaute voi koskea myös sitä, miten yksilö noudattaa työyhteisön arvoja, pelisääntöjä ja toimii yleisesti työyhteisössä. Palaute on tiimin, esimiehen sekä yksilön kehittymisen ELINEHTO. Pahinta olisi huomata, että yrityksessä X toimiva henkilö ei tiedä milloin on onnistunut työssään tai mitä häneltä odotetaan, mutta toisaalta hän tietää aina, kun on epäonnistunut. Tämä ei kanna pitkälle. Jokaisella meistä on oikeus ymmärtää palautteen avulla, milloin teemme oikeita asioita oikealla tavalla. Toisaalta palautetta ei pidä antaa hatarien pohjatietojen vaan aitojen havaintojen perusteella. Tästä syystä valmentava arki, jossa esimies on aidosti kiinnostunut siitä, mitä asiakaskohtaamisissa ja tiimin arjessa tapahtuu, on äärimmäisen tärkeää. Tutkimusten mukaan kuitenkin myös perusteeton (feikki) positiivinen palaute tuntuu palautteen saajasta hyvälle ja saa posket punastumaan, onko se sitten väärin? – siinäpä pähkinä purtavaksi!

 

MuutosAkatemian valmentajat:

Juha Herrainsilta ja Markus Ikonen

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

MuutosAkatemian blogi 21.10.2015: Ajatuksia hyvästä työnantajuudesta

 

Hyvä työnantajuus korostuu ja puhuttelee meitä kaikkia erittäin ajankohtaisesti. Uskomme, että hyvät työnantajat tekevät itselleen kilpailuedun hyvien "työnantajataitojen" kautta. Keskeisintä on luottamus, arvostus sekä tuki. Henkilöstöllä tulee myös olla mahdollisuus kehittyä työtehtävissään ja kokea riemua onnistumisista. Tämän vuoksi yrityksen on osattava, haluttava kehittää yksilöitä. Tämä tarkoittaa esimiesten tapaa johtaa "valmentavalla otteella" joka saa heidät syttymään.

 

Näillä yrityksen panostuksilla on henkilöstöä sitouttava vaikutus, myös työnteko on tällöin merkityksellistä ja mukavaa. Hyvät työnantajat eivät menetä avainhenkilöitään kilpailijoille, he välittävät ja pitävät heistä kiinni. Jokainen meistä haluaa olla luottamuksen arvoinen, tulla arvostetuksi sekä työskennellä mielekkään työn parissa. Luotu yrityskulttuuri ja esimiehet ovat tässä avainasemassa!

 

Kirjoitus luettavissa myös; http://vuodentyonantaja.fi/yhteistyossa-mukana/muutosakatemia

 

MuutosAkatemian valmentajat:

Juha Herrainsilta ja Markus Ikonen

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

MuutosAkatemian blogi 16.8.2015: Myyjä, näin palaat onnistuneesti kesälomalta!

 

1) Harjoittele ennen kuin lähdet tekemään; fiilis, ensikontaktin merkitys ja argumentit

Onko kesälomasi aikana toimialallasi, yrityksessäsi tai palveluissa ja tuotteissa, joita myyt tapahtunut muutoksia? Asiakkaasi saattaa kohdata samoja arkisia asioita kuin sinäkin, on kiire ja olis vähän paineita saada työt tehdyksi kesälomien jälkeen! Muista, että hyvä fiilis on tärkeä kesäloman jälkeenkin. Kamppailet ajasta monen muun puhelimella operoivan ihmisen kanssa. Kukaan ei osta jatkokontaktia sellaiselta myyjältä, joka murjottaa ja on negatiivinen, kun on joutunut palaamaan töihin. Ensikontakti merkitys on valtava, joten keksi uusia kujeita ja kokeile uusia tapoja varata aikoja asiakkaille, tämä voi olla avain uuteen innostukseen ja fiiliksen nostatukseen joka kuuluu asiakkaalle. Palauta argumentit mieleesi, keksi myös uusia? Harjoittele ja lähde tekemään. GO!

 

2) Innosta ja kannusta työkaveria ja asiakasta

Parasta mitä voit tehdä työyhteisössä heti kesälomien jälkeen, on keskustella siitä mitä kaikkea hyvää sinulle tapahtui lomalla. Ole myös kiinnostunut siitä, miten työkaverisi loma on sujunut - ryhmässä on voimaa, jota tarvitaan heti kesän jälkeen. Myös pieni "small talk" kesästä asiakkaan kanssa on paikallaan!

 

3) Ajankäytön hallinta: kalenteri heti täyteen uusia asiakkaita

Tarkkaile kesäloman jälkeen ajankäyttöäsi. Hukutko sähköpostivyöryyn? Priorisoi! Kalenterisoi se,  milloin vastaat saapuneisiin sähköposteihin. Vastaa ensin asiakkaille ja hoida sitten muut sähköpostit. Varaa buukkaushetkiä, jolloin täytät tavoitteellisesti kalenteriasi. Tee itsellesi aktiivisuus- ja myyntitavoitteet, pilko ne! Keskitä mahdollisimman paljon aikaa asiakastyölle, asiakkaat ovat "number one!"

 

4) Pyydä kauppaa

Tuntuuko, että kesällä kaupan saanti on hankalampaa? Asiakkaat ovat kiireisiä, eikä heitä kiinnosta. Tämä voi olla myös oma uskomuksesi. Onko esimerkiksi työpaikan kahvipöydässä käyty keskustelu vaikuttanut alitajuntaasi "ei niitä saa kiinni, eikä niitä kiinnosta." Pohdi tätä, voiko näin olla? Voit yllättyä. Huomioitavaa on, että alasta riippumatta, aina osa myyjistä tekevät kesä-aikana vuoden parhaat myyntisuorituksensa. Miksi?

 

5) Hyödynnä tyytyväiset asiakkaat -referensseissä on voimaa

Jos ei onnistumisia ala tulemaan, niin hae onnistumista soittamalla vanhalle asiakkaallesi ja varmistamalla, että hänellä on asiakkuudessa kaikki kunnossa. Hyödynnä hänen tyytyväisyytensä, sinulle avautuu mahdollisuus saada kuuma liidi, tai suorakauppa. Älä epäröi, tartu toimeen.

 

MuutosAkatemian valmentajat:

Juha Herrainsilta ja Markus Ikonen